Jump to content

Dominion-kampanj, regeltolkningar och husregler

Recommended Posts

Jag har gjort en Necromundapärm som står i bokhyllan på HFF, i den finns matchrapporter och de nuvarande husreglerna utskrivna, inklusive territorier och inducements.  Bara att sätta in matchrapporterna längst bak när ni fyllt i dem!

• 2 weeks later...

Följande frågor har dykt upp under de senaste veckorna:

1.  Hur fungerar territoriet Guilder contacts specialregel?  Är det som en extra champ/leader så man får köpa en sak till i trading posten eller är det att alla champ/leader får göra en sak till?

2.  Får man vanlig XP  (en)  för att OOA:a en inducement-gubbe?

3.  Inducement-gubbar bottlar som vanligt?

4.  Om det skulle hända att båda gängen inte har fighters kvar samtidigt (båda bottlar sista gubben samtidigt ex), hur avgör man vinst i ex Stand-off?

3 hours ago, DanielSj said:

4.  Om det skulle hända att båda gängen inte har fighters kvar samtidigt (båda bottlar sista gubben samtidigt ex), hur avgör man vinst i ex Stand-off?

Kan båda bli av med gubbarna samtidigt? Spelar inte priority in då?

Jo, verkar som du har rätt där, Oskar,  man kan  bottla samtidigt, men när man slår coolcheck för vilka gubbar som sticker så är det i priority-ordning, då har vi löst fråga 4 där.

1. Det är en extra action, inget annat. Här är ett exempel:

Du skickar din leader och en champ till trading post. Då har du 2 trading actions, dvs du får köpa upp till 2 rare items, och har +3 på slaget (+2 för leader, +1 för champ), plus eventuellt för reputation.

Med bonus från Guilder contact får du istället 3 actions, och kan alltså köpa 3 prylar, men har fortfarande +3 på slaget.

Mest värdefull blir ju Guilder contact i de lägen där alla dina champs och leader är upptagna på annat håll (t ex skadade eller går med någon till doktorn). Då skulle du ju normalt inte få göra någon trading action alls, men med bonusen från Guilder contact får du då alltså göra en.

2. Ja

3. Ja, de räknas som en del av gänget.

• 1 month later...

Vet inte om man kanske skulle göra en egen "förslagslåde-tråd" för det. Men jag har ett gäng grejer jag skulle vilja att spelledarna tittar på :) Antingen till kommande rundor, eller till nästa kampanj.

- Charge och pinning. Man kanske kan göra det till en free action att ställa sig upp efter att man blivit pinnad om man använder sina actions till att charge. Detta mot en kostnad i movement.

- Mer flavour till deltagande lag! Framför allt individuella triumphs och sånt som rör hur man bygger sitt lag. (Ja, det är en jättegrej att rodda, men till nästa gång kanske).

- Något sätt att dra sig ur matcher. T.ex en action för modeller som blivit seriously injured som dom kan göra om dom är 3' från bordskant. Det borde alltid gå att fly mot att det slår hårt mot laget. Man skulle kunna kompensera motståndaren med att denne får Xp som om han dödat modellen om den använder denna action men man kapar recovery tid för sin egen del.

Ang punkt 3 ovan; du kan fly enligt reglerna om du bottlat, då kan du frivilligt faila cooltestet för resp fighter och på det sättet sticka.  Jag tror att vi kört med att man kan gå ut från sin egen deployment-sida också.

Jag har infört en ny husregel som heter Withdrawal (läs i första posten). Jag håller på att skriva om scenarierna för att definera när och var man kan utnyttja denna regel.