Rapax Posted October 28, 2018 Report Share Posted October 28, 2018 Uppdaterad inför den nya kampanjen. Kom gärna med synpunkter. Regeltolkningar Charge Charge kräver inte LoS till målet. Effekter som tillåter en att göra en speciell action i närstrid (t ex Magnacles eller skills som Headbutt och Hurl), kan göra detta på en charge, och ersätter då den Fight (Basic) action som chargen ger. Naturlig 1:a På to hit, to wound, armour saves och ammo rolls räknas en naturlig 1:a alltid som ett misslyckat slag. Detta gäller inte på andra slag, t ex stat checks. Hot-shot las pack Kan ej utrustas på combi-vapen. Utrustning Ett gängs utrustning kan fritt redistribueras mellan dess medlemmar (i post-battle sequence). Armour En fighter kan ha maximalt en rustning från varje kategori. Det finns fyra kategorier: 1. Standard (alla sorters flak, mesh, carapace, furnace plates, osv) 2. Extra (armoured undersuit, armoured bodyglove, ablative overlay) 3. Shield (assault shield, ceramite shield, osv) 4. Field (conversion field, displacer field, refractor field) Reload När man misslyckas med ett ammo check triggas Scarce och Limited endast om man använde en ammo-typ med detta trait, och då endast för den ammo-typ man sköt med. För att ladda om ett vapen med flera olika ammo-typer använd följande värden. Grenade launcher: 6+ Heavy crossbow: 5+ Flechette pistol: 4+ Combat shotgun: 4+ Blunderbuss: plentiful Shotgun: 4+ Combi-vapen fungerar som i grund-reglerna, dvs varje ammo-typ räknas som ett eget vapen med avseende på ammo checks. Sikten Följande vapen kan inte utrustas med sikten (inklusive las-projektor): - Grenades - Grenade launcher - Throwing knives - Samtliga heavy weapons Smoke Röken räknas som en cylinder, med 2,5" radie och 5" i höjd, mätt ut från och upp från punkten där röken läggs. Röken går inte nedåt. Scenarios Scenarier för kampanj-matcher bestäms med tabellen. De som finns att välja mellan, föreutom de tre grundescenarierna (Stand-off, Border dispute och Sabotage), är: - Looters - Last stand - Downtown dustup - Shoot-out - Caravan heist - Archeo hunters - Escort - The Hit Expansioner Venators och Enforcers är tillåtna. I övrigt kör vi inte med något från Book of Perils eller Book of Judgement, om inte annat anges (t ex genom territorier eller specialscenarion). Husregler Stray shots Vi spelar inte med denna regel, om inte annat anges i scenariot. Overseer Denna skill är bannad. Blast weapons (1) Blast-vapen får minus för cover enligt svåraste fienden under plattan. En fiende som är utanför LoS från skytten räknas som i hard cover. (2) Minst en fiende under plattan måste vara i LoS. (3) Om man inte har något sätt att ignorera target priority så måste närmaste synliga fiende vara under plattan. (4) Om man siktar på marken, dvs inte centrerar plattan över en fiende, måste siktpunkten vara inom LoS. Unstable När den triggar blir man pinned och får ett flesh wound, istället för automatisk out of action. Blaze Följande regel ersätter regelbokens: A fighter hit by a weapon with the Blaze trait automatically catches fire. When activated, a fighter on fire suffers a strength 3, AP -1 hit, and for the duration of their activation they suffer a -1 penalty to all their hit rolls and stat checks. At the end of their activation, roll a D6 and add +1 for each friendly fighter (standing and active) within 1". On 4+ the flames go out. Tactics Cards Dessa används inte i den här kampanjen. Istället använder vi ett inducement-system, liknande det i Bloodbowl. Under utveckling. Reinforcements En spelare ställer alltid ut sina egna reinforcements, enligt scenario-beskrivningen. Infiltration Kan endast användas i de tre "grundscenarierna", dvs Stand-off, Border dispute och Sabotage. Gangers och Specialists En Ganger kan inte ta special weapons, eller få skills, förrän denne har blivit Specialist. När gänget skapas får en Ganger gratis uppgraderas till Specialist. Venators kan inte ta special weapons på Gangers eller Specialists. Withdrawal Man kan, under rätt omständigheter, frivilligt dra tillbaka en eller flera av sina fighters. Detta sker i End phase, och kan göras av en fighter som befinner sig inom 2" från en bordskant, även om denne är Seriously injured. När man får dra sig tillbaka defineras i varje scenario. Advancements Alla fighters använder samma tabell för advancements, enligt nedan: Cost Advancement Increase 3 XP Improve Willpower or Intelligence 5 creds 4 XP Improve Leadership or Cool 10 creds 5 XP Improve Initiative 10 creds 5 XP Add 1” to the fighter's movement 10 creds 6 XP Improve Weapon skill or Ballistic skill 20 creds 6 XP Gangers only: Promote to a Specialist - 8 XP Increase Strength or Toughness 30 creds 9 XP Pick a skill from a primary skill set 20 creds 12 XP Increase Wounds or Attacks by 1 45 creds 14 XP Pick a skill from a secondary skill set 35 creds 20 XP Pick a skill from any skill set 50 creds Ombalanseringar Vapen och utrustning Alla hus-specifika rabatter slopas. Boltgun kostar 65 creds Enforcer boltgun kostar 85 creds och har 5+ i ammo roll Grenade launcher kostar 75 creds Lasgun kostar 10 creds Stub cannon kostar 15 creds Heavy bolter kostar 175 creds Mesh armour kostar 20 creds Bomb delivery rats kostar 15 creds Long las, Long rifle, Sniper rifle och Lascannon tappar +1 på long range. Vapen med Grenade trait får +1 to hit, jämfört med tidigare. (De som hade -1 innan går alltså till 0) Heavy crossbow, Seismic cannon och Rad cannon tappar alla -1 för short och long range. Heavy flamer får gratis Suspensor (inbyggt i vapnet). Inga vapen finns tillgängliga som 'Master crafted'. Bionics höjer inte gang rating (men kostar som normalt i inköp). De har också 2 lägre i Rarity än vad som anges i Trading post. Doktorn Har numera ett fast pris på 30 creds. 1-5 på slaget innebär 'Stabilized'. Trading post Man slår endast 1D6 för 'seek rare items', men får istället +1 för varje 3 Reputation. Territories Vi kör med ett eget system. Se separat tråd. Quote Link to post Share on other sites
Rapax Posted October 28, 2018 Author Report Share Posted October 28, 2018 Jag vill också höra era tankar om WYSIWYG. Quote Link to post Share on other sites
Legion Posted November 1, 2018 Report Share Posted November 1, 2018 Så gott det går med wysiwyg. Men kan vara svårt då ens karaktär utvecklas Quote Link to post Share on other sites
DanielSj Posted November 8, 2018 Report Share Posted November 8, 2018 Det vi inte hittade ikväll: - Acid rounds: Hittade inget. - Scare gas grenades: Hittade inget. - Web: Hittade inget annat i min bok, men tror faktiskt att det funkar som vanligt, du slår recovery och får du flesh wound har du tagit dig loss från nätet, om man blir OOA med det slaget, mer osäker.... - Reload med flera och olika ammo roll stats: Hittar inget, men tycker väl att man slår för den bästa av ursprungsammot? (martins emperors wrath ammo var inte limited, skumt...) Quote Link to post Share on other sites
Martin Winberg Posted November 8, 2018 Report Share Posted November 8, 2018 Cawdor vet hur man gör hållbar ammunition utav skrot ju ? Quote Link to post Share on other sites
Rapax Posted November 8, 2018 Author Report Share Posted November 8, 2018 Uppdaterat första posten. Quote Link to post Share on other sites
DanielSj Posted November 9, 2018 Report Share Posted November 9, 2018 Ersättningen av Tacticskorten låter bra, jag ska fixa en Mod token-variant när jag gör de andra tokens till förenings-upplagan. Quote Link to post Share on other sites
Pehrsikan Posted November 11, 2018 Report Share Posted November 11, 2018 Har vi sådan hård LOS att även mina fina långa horn jag satt på ledaren räknas? Esel sa något om att antenner, horn etc inte räknades för LOS i vanliga 40K, men det är annat här? Quote Link to post Share on other sites
DanielSj Posted November 11, 2018 Report Share Posted November 11, 2018 Pehr: Det står i reglerna att sådana saker som horn på hjälmen inte räcker för att få LOS, så det ska vara lugnt! Quote Link to post Share on other sites
Pehrsikan Posted November 11, 2018 Report Share Posted November 11, 2018 Bra för att Fallkvist skrämde mig Quote Link to post Share on other sites
Shorty Posted November 12, 2018 Report Share Posted November 12, 2018 Bra att veta. Quote Link to post Share on other sites
Rapax Posted November 27, 2018 Author Report Share Posted November 27, 2018 Ny uppdatering av första posten. Quote Link to post Share on other sites
DanielSj Posted December 8, 2018 Report Share Posted December 8, 2018 Börjar komma saker från de nya regelböckerna, bl a att Stimmslug stash är once per game.....NERDRRAAAGE!!! Skämt åsido, vi får se hur mycket de har ändrat och om det är bra ändringar, ovanstående är kanske rätt bra ändring... Quote Link to post Share on other sites
DanielSj Posted January 15, 2019 Report Share Posted January 15, 2019 Det kom upp en fråga under någon av matcherna angående när man kan "change facing", tror det var när Oskar skulle skjuta sniper bakom sig. Har hittat en regel i pdf-reddit-reglerna där det står "Changing Facing: An Active fighter can turn to face any direction when they are activated, before making either of their actions." Jag tolkar den som att man får change facing en gång när man aktiverar en fighter och sen får man bara göra det under aktiveringen om actionen tillåter det, ex Move. Men i Oskars fall så borde han enligt regeln ha fått vända sig om, aima och skjuta med sin sniper. Quote Link to post Share on other sites
Rapax Posted February 10, 2019 Author Report Share Posted February 10, 2019 Första posten uppdaterad. Quote Link to post Share on other sites
Rapax Posted April 25, 2019 Author Report Share Posted April 25, 2019 Uppdaterat första posten. Quote Link to post Share on other sites
Rapax Posted July 2, 2019 Author Report Share Posted July 2, 2019 Första posten uppdaterad inför den nya kampanjen. Kom gärna med synpunkter. Quote Link to post Share on other sites
vonOsk Posted July 3, 2019 Report Share Posted July 3, 2019 Advancement tabellen saknas. Kommer den senare? Quote Link to post Share on other sites
Legion Posted July 4, 2019 Report Share Posted July 4, 2019 On 10/28/2018 at 11:03 PM, Rapax said: Alla hus-specifika rabatter slopas. Gäller det som Eschers 5 kostnads Lasgun? Quote Link to post Share on other sites
Rapax Posted July 5, 2019 Author Report Share Posted July 5, 2019 17 hours ago, Legion said: Gäller det som Eschers 5 kostnads Lasgun? Ja. Upprinnelsen till slopandet av husrabatterna är en diskussion om balans i Necromunda som har förts på Yaktribes-forumet (det är också därifrån som många andra kostnadsjusteringar kommer). Motiveringen är, att om vapnen är balanserade för en viss kostnad, varför ska man i så fall obalansera systemet igen genom att ge ut rabatter. I just fallet med Eschers Lasgun är i princip alla överens om att det är ett fel av något slag, bland annat därför att deras Laspistol kostar 10, och alltså är dyrare, vilket är helt orimligt. Samt att det inte finns någon 67-procentig rabatt någon annanstans i spelet. Quote Link to post Share on other sites
DanielSj Posted July 6, 2019 Report Share Posted July 6, 2019 Mycket bra husregler sofar! Bara Blaze-regeln jag tror vi inte diskuterat innan, men tror den är vettig, mindre komplicerad och mindre slumpmässig. Quote Link to post Share on other sites
Legion Posted July 8, 2019 Report Share Posted July 8, 2019 Okej. Personligen tycker jag det ger lite flavor, så att säga, till vilket lag man vill spela. Sen vet jag att de har olika tillgång till vapen, utrustning m.m. Men poäng kosta den kan motivera lite extra. Quote Link to post Share on other sites
Pipkin Posted August 12, 2019 Report Share Posted August 12, 2019 En fråga om Infiltrate. Enheter som måste deployas med Infiltrate. Vad händer med dessa om det skulle bli något annat än dom tre grundscenariona? Quote Link to post Share on other sites
Rapax Posted August 13, 2019 Author Report Share Posted August 13, 2019 Jag visste inte att det fanns fighters som måste använda Infiltrate. Men i så fall deployar de som vanligt. Anledningen till regeln är att vissa scenarier blir totalt brutna om man har Infiltrate. De tre grundscenarierna spelas ändå i 75% av fallen, så regeln är inte så restriktiv som den kan låta. Quote Link to post Share on other sites
DanielSj Posted August 14, 2019 Report Share Posted August 14, 2019 Ett litet förslag från Yaktribe: Thorgor: The problem is that Charge is a Double action so, after it's resolved (and under normal circumstances), your fighter doesn't have any action left to Hurl or Headbutt their enemy (same reason you don't get to Fight twice on a Charge with Rain of blows). You could house-rule that the free Fight action you get for a successful Charge can be used as a Headbutt or Hurl action instead En liten bonus för Hurl/Headbutt, tror det är främst Cawdor som kan ta dem från början.. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.